aDSC01833_1

Sfaturi pentru fotografii de vacanță reușite – Interviu cu Vlad Eftenie

Fiecare călătorie pe care o facem este o experiență nouă, o aventură, un prilej pentru a descoperi oameni, tradiții și locuri deosebite, pe care ni le vom aminti mereu cu drag. Cea mai simplă și frumoasă modalitate de a ne păstra aceste amintiri intacte este, bineînțeles, fotografia. Profesioniști sau amatori, cu toții ne exersăm abilitățile de fotografi atunci când suntem în vacanță, cu scopul de a surprinde și imortaliza momentele fericite și locurile care ne impresionează cel mai mult. Pentru a vă ajuta să aveți poze cât mai reușite și, implicit, amintiri cât mai vii din cele mai frumoase locuri în care călătoriți, Fly Go vă oferă un interviu cu Vlad Eftenie, fotograf, arhitect și lector al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București, în care vom descoperi, împreună, sfaturi și trucuri utile pentru fotografiile de vacanță.

portret vlad eftenieVlad Eftenie este lector în cadrul departamentului Sinteza de Proiectare al UAUIM, titular al cursului teoretic “Fotografia ca instrument de studiu şi cunoaștere în arhitectură”, absolvent al UAUIM în 2003 şi al Masterului franco-român de Dezvoltare Urbană Integrată în 2005. Pe lângă numeroase studii și proiecte de arhitectură, precum și articole din reviste de specialitate, având ca subiect arhitectura şi fotografia de arhitectură, a avut expoziţii de fotografie urbană şi de arhitectură, atât în România (Bucureşti, Timişoara, Baia Mare, Negreşti-Oaş), cât şi în străinătate (Berlin, Lisabona, Toulouse, Padova, Dublin, Veneţia, Viena) și susține numeroase workshopuri şi ateliere de fotografie urbană / street / de arhitectură în Bucureşti, Cluj, Braşov, Botoşani sau Constanţa. A obținut un premiu în cadrul competiţiei internaţionale de fotografie urbană CBRE Urban Photographer of the Year, 2011 și este câştigător al secţiunii Open Low Light din cadrul Sony World Photography Awards, 2014. De asemenea, Vlad Eftenie a fost membru în echipa oficială de fotografi ai Festivalului Enescu, ediția 2015. Haideți să descoperim, în rândurile ce urmează, sfaturile lui Vlad pentru cei care își doresc să se întoarcă din vacanță cu fotografii reușite.

În ultimii ani, au apărut foarte multe aplicații foto pentru smartphone. Recomanzi folosirea acestor aplicații în cazul fotografiilor de vacanță? Care sunt cele pe care le folosești cel mai des?

Aplicațiile foto se împart și ele în câteva categorii. Unele substituie interfața camerei foto a telefonului și propun setări ceva mai complexe, pentru un mai bun control în momentul realizării imaginii – grilaj cu treimi, rezoluții, formate (sunt și unele aplicații pentru imagini panoramice sau nocturne), zona măsurare expunere, rafală etc. Acestea se pot instala și folosi oricând se simte nevoia de control mai precis. Apoi, sunt aplicații de editare a imaginilor. General valabil, orice aparat de fotografiat digital – iar smatphone-ul intră și el la această categorie, va produce imagini fără vreun atribut vizual predefinit, va înregistra situația și atât. E nevoie de o minimă editare pentru a-i oferi un „acel ceva”. Eventual, ajustări la nivel  de lumini și umbre, claritate, saturație sau ajustarea perspectivei. Sunt și programe mai avansate de editare, ca pe PC. Ideea e să speculezi la maximum potențialul unei imagini. Programe precum VscoCam, Photoshop mobil, Camera MX, Lidow, Snapseed – sunt doar câteva dintre opțiunile eficiente. Apoi, în al treilea rând, sunt aplicații creative, care propun oglindiri, efecte speciale de iluminare, de îmbătrânire, cadru în cadru, artefacte cu rame și mesaje scrise etc., sunt opțiuni nelimitate.

Recomand folosirea oricărei aplicații care ajută călătorul / turistul să își exprime cât mai eficient și creativ viziunea, care îl ajută să folosească mai ușor funcția fotografică a telefonului. Nu trebuie exagerat cu efecte, eu, de exemplu, opresc editarea acolo unde imaginea capătă un bun impact vizual, fără briz-briz-uri inutile, păstrând și acuratețea situației pozate.

IMG_20160112_091516-01-02-01

O altă soluție pentru fotografii reușite par a fi accesoriile pentru camera unui smartphone. Ce fel de accesorii preferi și recomanzi pentru camera telefonului mobil, mai ales pentru un începător?

Da, am descoperit și eu, în timp, tot felul de accesorii utile. Nu asigură reușita din start, ci pot aduce câteva nuanțe noi în realizarea imaginii. Atunci când telefonul e singurul aparat pe care îl ai cu tine, vrei să îi optimizezi performanța. Venind în general cu un obiectiv cu focala 28mm – cu un câmp de cuprindere destul de larg, adică, poți avea nevoie, câteodată, să „vezi și mai mult” sau „mai departe” – aici intervin chiturile de lentile de conversie, unele ajunse astăzi la variante tehnice foarte performante. De altfel, toți producătorii de telefoane pun accentul astăzi pe performanța camerei foto, accesoriile fiind o nișă care se dezvoltă constant. În afară de selfie stick, nu știu să mai fie alte accesorii foto de primă importanță. Aș sfătui începătorii să fie atenți la încadrare și la relevanța subiectului, la ieșirea din veșnicele clișee cu vârful pantofilor, cu ce mănâncă, ce beau, și a selfie-urilor, înaintea folosirii oricărui alt accesoriu foto.

Selfie-urile au devenit o adevărată cultură în rândul fotografilor amatori, dar nu numai. Ce trucuri ai pentru un selfie de vacanță cât mai reușit?

Înainte de toate, vacanța nu ar trebui să înceapă și să se termine cu selfie-uri. Vacanța e despre ce experiențe noi avem, despre ce vedem, ce descoperim acolo unde mergem, noi trăiri și aflări de sine. Știu că sună complicat sau inutil, dar este un adevăr sensibil. Am văzut poze de vacanță în care nu se mai zărește nimic în spate, primul plan fiind mereu ocupat cu figura „fericită – forțat zâmbitoare ca să pară totul super O.K.” a persoanei respective. La drept vorbind, cel mai bun selfie de vacanță e cel în care nu te vezi tu deloc, se vede doar peisajul superb în care ai ajuns. Tu ești cu siguranță acolo, te credem, tu faci poza de acolo, nu e nicio îndoială că ești chiar tu acolo. Dacă nu se poate fără selfie, se pot găsi noi moduri creative de a sugera prezența în cadru. Nu am niște rețete, nu prea sunt adeptul selfie (poate v-ați dat seama :) ).

x20140204_135329_1

Selfie-stick: da sau nu? De ce?

E poate cel mai bine vândut accesoriu pentru telefoane și vacanțe memorabile. Ideea în sine e bună și menită să sporească eficiența fotografierii – să se vadă mai bine ce e în spate. Statul, însă, la poză, în acest fel, rămâne artificial, zâmbetul e fals, ne transformăm în actorii propriei vieți dedicate exprimării și prezentării ei în fața celorlalți. Scopul vieții poate fi altul, zic eu. Dacă stick-ul ăsta accentuează teatralitatea și falsa trăire, nu e bun. Dacă ne ajută să schimbăm punctul de stație (felul în care privim subiectul) și să facem poze mai bine încadrate, atunci e bun.

Cu toții cunoaștem clișeele fotografice din vacanțe, de genul „sprijină turnul din Pisa”, „cuprinde-l cu degetele” sau clasica poză în care călătorul zâmbește, având obiectivul turistic în spate. Cum ar putea călătorii să nu mai cadă în capcana clișeelor?

Cel mai bun mod de a evita o capcană, în general, e buna cunoaștere a teritoriului și buna intuire a semnelor prezenței ei. Cred că cel mai bun mod de a scăpa de clișee este prin consumarea lor. Fă-l, scapă de el, și inventează, apoi, ceva nou. Poți scăpa și dacă te opui să fii ca ceilalți. Nu te poți opune și atât, însă, e bine să cunoști fenomenul. Dacă toată lumea face ceva anume, poți fi tentat să fii ca toți sau să fii tu însuți, e o alegere personală.

20150913170651-01-01

Aparatele foto de unică folosință pot fi o soluție bună pentru cei care își doresc să nu aibă o bătaie prea mare de cap cu fotografiile în vacanță. Recomanzi un astfel de aparat? În ce situații și ce fel de aparat preferi?

Nu prea se mai poartă acum, când digitalul sau telefonul  mobil au ocupat complet peisajul aparatelor utilizate la scara vieții de zi cu zi. În general, în acest moment, totul trebuie să fie de acum, actual, la zi, în direct, ca și când asta e tot ce contează. Nu se mai acordă timp decantării valorilor. Un aparat pe film presupune timp de lucru și de procesare, un anumit timp de reflecție, de așezare a lucrurilor, astăzi concepte destul  de nemulțumitoare pentru cei mai mulți. Recomand oricând un aparat pe film, cele de unică folosință sunt, însă, cam „plasticoase”, așa au fost mereu, nu oferă o calitate sporită a imaginii. Sigur, există și aici o anumită poezie a artefactelor vizuale, flare-uri grafice, foarte apreciate de curentul  Lomo, de exemplu. Subacvatic sau doar pentru relaxare,  aparatul de unică folosință poate fi o alegere interesantă, convenabilă, accesibilă.

Instantanee sau fotografii atent planificate? Pe ce ar trebui să pună accent un călător?

Cred că o îmbinare a celor două abordări trebuie avută în vedere. E bine să știi unde mergi, cum e vremea, clima, care sunt obiceiurile, care sunt locurile cele mai interesante,  de  unde și  cum pică lumina. Aceste detalii, studiate în prealabil, te pot ajuta să speculezi la maximum potențialul fotogenic al unui loc, secretele lui. Însă fără o abordare complementară în cheie liberă, care să puna accent pe  spontaneitate, pe descoperire și mirare, pe emoția pură în fața oamenilor și a locurilor, nu ar fi un gest fotografic complet. Să lași lucrurile să-ți vorbească și ele.

DSC07150_1-01

Există cel mai bun moment al zilei pentru fotografia perfectă de vacanță? Dacă da, care consideri că este acela?

Sunt locuri care mizează pe atmosfera răsăritului, altele pe emoția apusului, „ora de aur” sau „ora albastră”. În alte locuri, norii, intemperiile sau poate razele soarelui la amiază sunt elementele care subliniază poezia  locului vizitat. Trebuie văzut și cum  răspund clădirile, texturile, vegetația –  împreună creează ambianța specifică, ce ne poate inspira. E bine să studiem cu atenție cea mai bună lumină care pune în valoare un loc. La urmă, cel  mai bun moment pentru a fotografia e cel în care simți cu totul  să faci asta, indiferent de orice altceva :).

Este DSLR-ul întotdeauna cea mai bună alegere pentru un fotograf aflat în vacanță? În ce situații poate „renunța” la el, în favoarea unor soluții mai simple?

DSLR-ul e doar alternativa care conferă teoretic cea mai bună calitate a imaginii (de ce – pentru că are un senzor mare, e flexibil  la  utilizarea unei game largi  de obiective dedicate și poate fi setat teoretic într-un mod mai precis). Nu asigură, însă, din start, reușita imaginii, în ceea ce privește conținutul.  Aparatul nu face singur poze, oricât de performant ar fi. Sigur, sunt locuri atât de frumoase, încât pozele pot ieși și singure,  în cele din urmă, foarte bune. Dar o stăpânire a tehnicii fotografice te poate ajuta să lucrezi cu orice aparat și să știi să scoți ce are mai bun, în favoarea ta. Soluții mai simple ar fi aparatele mirorless, mai mici, mai ușoare, asigură astăzi control și o calitate foarte bună a imaginii, unele la același nivel chiar cu DSLR-urile. În vacanță, factorul  de mărime poate fi decisiv când nu vrei să cari echipament voluminos cu tine. Să fii „light”. Alte soluții pot fi date de acele  compacte cu zoom mare,  acolo, însă, trebuie să fim atenți tot la mărimea senzorului și a soluției de stabilizare. Funcțiile WiFi sau GPS au început să fie dotări standard astăzi, asigurând un transfer eficient în telefon,  pentru postări rapide, cum ne plac nouă.

20150418_180108_2

Ce trebuie să facă un fotograf amator pentru a surprinde adevărata atmosferă din jurul său, atunci când merge într-un loc nou?

Există conceptul de „blend in”. Adevărata esență a oricărui lucru se află cu răbdare, cu interes, cu sinceritate și curiozitate. Adevărul poate că nu se arată oricui, poate doar acelora care știu să îl  prețuiască. O poză bună dintr-un loc reprezintă un adevăr aflat, e semnul  unei bune conexiuni în plan sensibil, emoțional. Descoperirea nu se face în forță, în rafală, zgomotos. E ca un pește prins și pe care îl  eliberezi atent, cu grijă, înapoi în apă.  Va deveni un nou adevăr pentru altcineva. Iei cu tine ceea ce ai fost atunci tu, în fața lui. Da, știu, sună dificil, nu am ce-i  face. Lumea are și fațete nevăzute, care așteaptă să fie explorate, arătate. De asta pleci,  în definitiv, undeva, nu numai să te „distrezi”. Cauți o nouă expriență, care să îți arate ceva nou despre tine și despre lume. Sfatul va suna paradoxal: ca să afli un nou adevăr,  trebuie să renunți, temporar, la tine. Abia apoi însușirea lui te va face mai înțelept, adevărul se va întoarce la tine sub forma unei noi aflări, dumiriri, iluminări.

Oamenii, clădirile, peisajele, viața sălbatică (acolo unde este cazul) sau toate la un loc? Ce urmărești să surprinzi cel mai mult în fotografiile tale atunci când mergi într-un loc nou?

Pe  mine mă atrag strada, atmosfera orașului. Încerc să mă încarc cu stare, să ajung să rimez cu acel loc, să reușesc să mă deschid astfel încât să îl pot vedea cu adevărat. Mă uit la oameni,  îi ascult, mă apropii, orașul devine o scenă în care orice este posibil,  imprevizibilul  domnește și aduce cu sine vibrația, momentul de grație. Caut lumina, fotografia e dependentă de lumină. Soarele desenează umbre, contururi, linii, suprafețe, volume. Caut să înțeleg locul, caut să îl las să povestească, să intru într-o comunicare menită să trezească emoții, reacții dorite. Așa apare fotografia. Ideea e să te lași  încântat de ceea ce se află împrejurul tău, să privești locurile ca pe un film din care faci parte. Oraș sau peisaj, plăcerea admirării, contemplării poate fi aceeași. Tu și lumea. Și fotografia, desigur, cu care culegi povești și le spui mai departe. Spațiu, timp, emoție, lumea înconjurătoare, aparatul foto, observatorul atent  – sunt ingredientele necesare ale gestului fotografic asumat, conștient.

Cum spuneam,  eu unul caut povești, caut să transmit mai departe emoția pe care o resimt eu.

DSC03286_1_1

Cum poate un fotograf să evite greșelile de genul pozelor „mișcate” sau luminate prost atunci când călătorește singur și nu are tot echipamentul foto după el sau se bazează pe un aparat simplu?

Nu toate pozele mișcate sunt greșite, miscarea poate fi la rândul  ei  un bun subiect. Eu știu la ce te referi cu întrebarea aceasta, așa că nu voi ocoli răspunsul tehnic. E bine să îți cunosti echipamentul și să știi cât să-i ceri, în ce condiții îl  poți pune să lucreze în folosul situației aflate. Dacă aparatul  nu știe sau nu poate, cauți alte subiecte. Altfel  vei rata excesiv. Există limitări care trebuie să fie cunoscute –  precum luminozitatea insuficientă, răspuns zgomotos la sensibilitate ISO ridicată, stabilizare ineficientă de la un punct încolo, o distanță focală neadecvată situației. Aflarea acelor  situații  adecvate tehnicii de care dispunem ne este la îndemână. Și invers, buna utilizare a tehnicii foto, în funcție de subiect, stă în priceperea fotografului.  Eviți orice greșeală cunoscând capacitățile tehnicii de lucru și recunoscând bine o anumită situație atrăgătoare pentru a fi  pozată.

Ce trucuri ne poți dezvălui pentru fotografii reușite noaptea?

Primul  –  și cel mai important, trebuie să existe surse de lumină care să pună în valoare subiectul abordat, chiar dacă e noapte. O clădire neiluminată sau defectuos iluminată, de exemplu, nu va ieși nicicum bine în poză, indiferent de eforturi. Un cer acoperit, noaptea,  la fel – nu ai cum  să vezi vreo galaxie. De portrete, nu mai zic. Grijă, așadar, cu iluminarea subiectului. Apoi, stabilizarea aparatului. E bine să ai un trepied, dar poate fi greu de cărat,  poate incomoda. Aparatul  poate fi atunci sprijinit pe o  bază solidă și  bine direcționat spre subiect. Timpul mai lung de expunere presupune ca aparatul să  poată sta nemișcat pe timpul expunerii. Se poate folosi self-timer-ul pentru a nu atinge aparatul  și crea vibrații nedorite în momentul declanșării. Recomand sensibilitatea ISO cea mai mică, setări în mod Manual, pentru a păstra detaliile la cea mai înaltă calitate și pentru a avea control asupra expunerii. Degeaba faci poza  la  ISO 12800 fără să ai nevoie de trepied, calitatea va fi slabă. Ce faci? Păi, scazi la mimimum valoarea ISO (în general 100), stabilizezi aparatul,  pui un timp lung de expunere adecvat și poza va avea detalii curate. Norii în mișcare, apa pot ieși spectaculoase cu o expunere lungă, nocturnă.

DSC05449_1

Ce alte sfaturi ai vrea să le dai călătorilor pentru a avea fotografii de vacanță memorabile?

Nu știu dacă am și alte sfaturi – să își ia cu ei  aparatul  cel mai bun pentru condițiile de călătorie și conform cu nevoile lor tehnice (eu câteodată iau cu mine mai  multe aparate și obiective, să fiu sigur, dar și eficient –  ca bagaj și performanțe cerute). Să studieze înainte locul, ca să afle câteva coordonate culturale și legate de climă. Să afle – poate au loc ceva evenimente speciale. Să fie bine îmbrăcați, să  nu dea ghes nevoilor imediate, ci  să aibă răbdare,  să fie curioși, să exploreze, să nu facă ce fac toți, suntem diferiți  și avem nevoi  și  viziuni diferite. Să caute locurile cele mai  bune de pozat,  lumina și atmosfera cea mai bună, pentru cadre memorabile. Să se lase purtați de inspirație. Să umble și  cu hartă și fără, mereu se pot afla locuri extraordinare fiind purtat de instinct, simțind poezia locurilor care te conduc subtil. Să nu uite că lumina e  importantă –  și orice popas prelungit se poate face (după caz) și după apus, după ce va fi speculată la maximum lumina naturală. Să aibă două baterii de schimb sau încărcător portabil, un extra card. Să epuizeze clișeele și  să fie creativi, să caute și  alte unghiuri din care se poate privi realitatea înconjurătoare.

Mai multe informații despre Vlad Eftenie, precum și fotografii sau povești din aventurile sale, puteți descoperi aici: www.veftenie.daportfolio.comhttp://veftenie.blogspot.ro/.

Created with oQey Gallery

Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *